Desde ki’ik, inan – aman
no professor sira eduka ita atu sai ema matenek. Sira hanorin ita atu treina
ita nia hanoin, hodi bele sai ema matenek. Ho matenek ne’e, ema konsidera ita
sei hetan moris di’ak iha tempu oin mai. Ita mos bele ajuda ema seluk ho ita
nia matenek ne’ebe ita iha. Assuntu ne’e la’os laiha rajaun. Ho hanoin, ema
kriatura hamoris (harii) filosofia. Husi filosofia mak ikus mai nakfera ba
siensia sira seluk, nu’udar ita konhese no hatene oras ne’e dadauk. Husi ne’eba
mak ita konhese teknolojia ne’ebe oras ne’e ita uja dadauk iha moris lorloron.
Iha historia Europeia
nian, utilizasaun matenek ema nian atu hanoin no fo sinal ba moris foun dekada
foun iha tempu Grecia antigu, kuaje iha tinan 2300 liuba. Maneira hanoin
mistiku mitolojia troka ho maneira hanoin logika rasional. Planeta mundu la’os
regula husi Maromak ne’ebe rai odiu
ba malu, maibe husi lei sira rasional ne’ebe bele komprende ho ita nia kakutak.
Ho kompriensaun ba lei natureza sira, ikus mai ema moris bele domina natureza
ne’e ba nia interese rasik.
Iha mediu dekada, kuaje
iha tinan 1300 liuba iha Europeia, utlizasaun matenek ne’e hamrik mesak nomos
loke era foun, mak hanesan era renaissance
ne’ebe ikus mai hamosu era klareza (Aufklärung)
Europeia. Depois ema komesa sai ona husi fanatizmu relijiaun, no komesa brani
hodi hala’o moris privadu no moris grupu nian ho prinsipiu sira ne’ebe logis.
Utilizasaun matenek independentemente konsidera nu’udar dalan la’o sai husi
maneira beik nian. Atmosfera optimizmu ba progresu sivilizasaun ema nian sente
forte ona iha aero.
Iha filosofia nia laran,
konhese ho rajaun husi Rene Descartes katak; ha’u hanoin, entaun ha’u iha. ‘Hanoin konsidera nu’udar ensensia
husi privadu ema moris nian. Hanoin mos konsidera nu’udar ida ne’ebe la duvida
ho ninia ezistensia,’ haktuir Descartes. Desde tempu ne’eba, prosesu
investigasaun klean ba estrutura ema nia hanoin mos komesa hahu dadauk ona.
Tuir ha’u nia hanoin, ida
ne’e mosu iha filosofia matenek Emmanuel Kant nian. Nia afirma katak, ema nia
hanoin ne’e muda a’an ho kategoria oioin (Kategorien der Vernunft).
Ho kategoria oioin ne’e, tantu espasu, tempu, substansia, esensia, no selseluk
tan, ema moris bele komprende nia a’an rasik. Ho lia fuan seluk karik, ema moris
nia hanoin ne’e mak “harii” mundu ne’ebe nia rasik mak hela ba.
Optimizmu ba ema moris
nia hanoin ne’e mos bele rahun ho evolusaun tempu sira. Kolonializasaun
Europeia nia ba nasaun sira iha mundu tomak, eskravu (atan), jenosida no funu
mundial ne’ebe akontese dala rua kedas hodi harahun nasaun barak konsege loke
parte nakukun husi ema moris nia hanoin. Matenek nakfilak ba meius ida atu
atinze objetivu sira ne’ebe la rasional hanesan, funu no eskravidaun. Matenek
harii maneira perspetiva dualizmu – antagonizmu ne’ebe hamosu diferensia entre
maluk ho funu maluk ka amigo ho inimigu.
Maneira perspetiva
dualizmu ne’ebe haketak no halo tensaun entre ema, ida ne’e mak hun no abut
husi konflitu oioin. Ita hare no konsidera ema seluk ne’e diferente tebes, no
bele konsidera mos nu’udar ita nia funu maluk. Ita mos hare natureza ne’e
nu’udar sasan ketak husi ita hodi ikus mai ita explora natureza ne’e ba ita nia
interese. Iha level privadu, maneira hare dualistiku antagonistiku ne’e hamoris
preokupasaun klean ba ema moris nia a’an rasik, tanba sentimentu haketak entre
natureza ho ema moris ne’ebe forte tebes.
Adorno no Horkheimer hare
sintomas ne’e hotu nu’udar krize ida. Sira temin nu’udar dialetu klareza (Dialektik der Aufklärung). Ninia esensia katak logika
komesa muda a’an tiha ona ba mitos foun. Nia nu’udar libertador ne’ebe oras
ne’e sai nu’udar prijaun foun ba ema nia moris ne’ebe hamoris problema barak.
Iha nia livru ho titlu Theorie des kommunikativen Handelns, Jürgen Habermas aprezenta
dalan sai ho kompriensaun ba logika ne’e nu’udar logika komunikativu (kommunikative Vernunft). Aspetu komunikativu ne’e
sempre eziste iha lia (linguazen) sira nomos iha maneira ko’alia entre ema ho
ema. Se aspetu ne’e mak dezenvolve ho didi’ak, logika komunikativu ne’e bele
sai nu’udar dalan ida di’ak tebes hodi sai husi problema oioin ne’ebe sempre
mosu no akontese iha ema nia moris lorloron. Logika komunikativu konsidera
nu’udar dalan atu la’o sai husi hanoin sira ne’ebe nakukun, hanoin sira ne’ebe
intupidu no hanoin sira ne’ebe laloos. Maibe, mosu kritiku barak katak, Habermas
nia hanoin ne’e ideal tebes. Influensia poder no interese nunka atu hafahe iha
relasaun entre ema ho ema iha moris lorloron. Teoria asaun komunikativu dada
teorikamente no filosofia. Maibe, iha moris politika pratika nian, nia nafatin
hakruk ba atake sira ne’ebe mai husi poder no interese sira ne’ebe bo’ot liu.
Iha livru Kritik der cynisischen Vernunft, Peter Sloterdijk afirma katak logika la’os
ona sai nu’udar matadalan ba ema nia moris. Mosu frakeza barak iha laran. Nia
mos sujere, atu ita tenke siniku ba ita nia logika rasik. Leitura ka Sloterdijk
nia hakerek sira orienta liuba valor estetika nu’udar dalan atu la’o sai husi
logika ne’ebe nakonu ho frakeza sira.
Europeia halo ezistensia ho abut
husi nia kultura rasik hanesan, uja nia logika ho independentemente iha ema nia
moris lorloron. Logika konsege lori progresu barak ba ema nia moris, maibe
folin ne’ebe atu selu fali mos la’os itoan. Funu bo’ot to’o sofrimentu fuan ne’ebe
klean nu’udar izemplu rua ne’ebe realidade tebes.
Iha tradisaun seluk ne’ebe tenta
hanoin atu haketak husi ema nia hanoin. Tradisaun ne’e mak, tradisaun Zen
ne’ebe dezenvolvidu iha India, Xina, Korea no Japaun.
Iha tradisaun Zen, bazikamente, ema moris nia hanoin ne’e mamuk tebes. Nia laiha esensia ida hamrik mesak ka independente. Nia mosu husi buat oioin kompleksu ne’ebe nakait malu, maibe ikus mai haketak malu iha tempu oin mai.
Hanoin mos nu’udar fontes sofrimentu ba ema nia moris, tanba
bainhira ema komesa hanoin, buat hotu mos komesa mosu dadauk hanesan, espasu,
tempu, pasadu, futuru, sofrimentu, memoria no ambisaun. Bainhira ema halo
estimasaun katak buat hotu loos, entaun nai sei monu ba nia hanoin rasik. Nia
mos sei monu ba sofrimentu moris ne’ebe todan. Dalan atu la’o sai ka solusaun
ba kestaun ne’e mak di’ak liu fila – fali de’it ba situasaun ne’ebe seidauk
hanoin (before thinking). Situasaun
antes hanoin ne’e mos hanaran situasaun natural ema nian. Situasaun ne’e laiha
naran nomos laiha koseitu. Nia moos tebes. Ikus mai ema komesa hanorin atu
moris husi pontu ida ne’ebe ita seidauk hanoin. Signifika, ema nia moris tomak
ne’e husi klareza. Bainhira nia halo asaun ruma sei bazeia de’it ba asaun
ne’ebe iha ninia klareza.
Mosu pradox iha ne’e. Bainhira ema moris husi pontu antes
hanoin, nia sei husik nia a’an la’o mesak. Nia sei lakohi sai terus ba nia
hanoin rasik ne’ebe laiha klareza. Maibe, bainhira hanoin sira besik atu rahun
ona, nia sei uja hanoin sira ne’ebe moos no hanoin klean hodi analiza situasaun
oioin. Hanoin ne’ebe moos no hanoin ne’ebe iha klareza mak sei liberta ema husi
problema oioin.
Se ema moris husi pontu antes hanoin, naturalmente sei mosu
domin no prudente rohan la’ek iha nia a’an rasik. Moral la’os ona nu’udar normas
(regulamentu) sira iha sosiedade nia le’et ne’ebe eziste kleur ona, maibe
nu’udar buat ida dudu ita nia fuan ne’ebe mosu naturalmente husi tempu ba
tempu.
Hannah Arendt hakerek katak, perigozu sivilizasaun ema nian
la’os, tanba hatudu attitude lahakruk ka laobedese, maibe hakruk delek ba
regulamentu sira. Obedese delek ne’e mak ikus mai hamoris fanatizmu ba sistema
oioin ne’ebe mak hamoris konflitu no sofrimentu ba ema barak.
Ita tenke koko husik tiha hanoin bebeik ne’e. Ita mos tenke
koko atu husik ita nia a’an husi hanoin. Solusaun husi Zen ne’e dada atu koko
fila ba ita nia situasaun natural nu’udar ema antes hanoin barbarak sira ne’e
mosu. Ha’u koko tiha ona, no ha’u sinti ona klareza ne’ebe extra – ordinariu
tebes iha kontestu hanoin no halo asaun. Ha’u la’os livre de’it husi sofrimentu
fuan, maibe mos bele ajuda ema seluk ne’ebe persija, tuir ha’u nia kbi’it. Zen
la’os nu’udar teoria de’it, maibe eziste duni iha moris pratika lorloron. Ninia
fuan ne’e la’os de’it mateneke, maibe paz no estabilidade no prudente rohan
la’ek. Ita bo’ot iha interese atu koko?
No comments:
Post a Comment